Action Area 2: Brights verbinden
Verfasst: So 22. Apr 2007, 22:26
Wie sollte man das Bildung und Erziehung im Sinne der Brights ändern? Wie könnte eine Gesellschaftordnung der Brights aussehen?
Illuminating and elevating the naturalistic worldview.
https://forum.brights-deutschland.de/
https://forum.brights-deutschland.de/viewtopic.php?f=11&t=666
Der Autor hat geschrieben:Wie sollte man das Bildung und Erziehung im Sinne der Brights ändern? Wie könnte eine Gesellschaftordnung der Brights aussehen?
my one policy proposal
education on world religions for all of our children, in public and private schools, and home schooling. what i'm proposing is, just as we require reading, writing, arithmetic and american history, we should have a curriculum on facts about all the religions of the world: about their history, about their creeds, about their texts, their music, their symbolisms, their prohibitions, their requirements, and that this should be presented factually, straightforwardly, with no particular spin, to all of the children in the country, and, as long as you teach them that, you can teach them anything else you like. that, i think, is maximal tolerance for religious freedom. as long as you inform your children about other religions, then you may, and as early as you like, and whatever you like, you may teach them whatever creed you want them to learn, but also let them know about other religions.
now, why do i say that?
because democracy depends on an informed citizenship. informed consent is the very bedrock of our understanding of democracy. misinformed consent is like a coin flip. it doesn't count, really. democracy depends on informed consent. this is the way we treat people as responsible adults.
children below the age of consent are a special case. parents are stewards of their children. they don't own them. you can't own your children. you have a responsibility to the world, to the state, to them, to take care of them right. you may teach them whatever creed you think is most important, but i say you have a responsibility to let them be informed about all the other creeds in the world, too.
Andreas Müller hat geschrieben:Wie sollte man das Bildung und Erziehung im Sinne der Brights ändern? Wie könnte eine Gesellschaftordnung der Brights aussehen?
Andreas Müller schrieb: Ich denke eher an eine Reform des Schulsystems im aufklärerischem Sinne: Erziehung zum Selbst-Denken und kritisch Hinterfragen.
Gery hat geschrieben:Die Aufgabe der Brights als Aufklärer (also wie alle Bürger eines demokratischen Staates sein sollten) würde ich ersteinmal ganz plump sagen; die Brights sollten der Gesellschaft die "warum?"-Frage stellen.
Warum sollte es einen Gott geben?
Warum gibt es organisierte Gemeinschaften, die auf Fantasievorstellungen beruhend nach politischer Macht eifern?
Warum brauchen wir Wissenschaft?
und so weiter......
Gery hat geschrieben:Aber wir sollten uns nicht nur gegenseitig in unserm Atheismus bestärken sondern auch offen gegen die fundamentalisierung von Religion vorgehen und Leute, die wir finden versuchen auch für unsere Sache zu gewinnen.
Das ist doch moderne politische Arbeit, oder?^^
Gery hat geschrieben:Tja, ich habe viele Kontakte zu linken Szene in Göttingen von gemäßigt bis radikal - man muss denke ich erstmal auf bestehnden Struckturen aufbauen.
Gery hat geschrieben:Ansonsten wäre eine Liste aller Brights-Member mit Wohnort hilfreich.
http://freigeisterhaus.de/
Gery hat geschrieben:Mein Problem ist vorallem, dass ich Schüler bin, d.h. kein Geld, kein Auto
Gery hat geschrieben:Weiß nicht ob Du eine politische Orientierung hast, ich kann die jedenfalls wo-auch-immer-du-willst intergrieren.
Will dich aber nicht zwingen.