Emergentismus und Physikalismus
Verfasst: Mo 17. Nov 2008, 03:08
folgsam hat geschrieben:Emergenzen sind ein ganz neues Forschungsfeld und vorallem in der Biologie sieht man durch den Nebel gerade erst die Küsten (in der Entwicklungsbiologie gibt es Ansätze). Die Physiker sind da schon weiter.
Der Physik-Nobelpreisträger Robert Laughlin schreibt in einem Kapitel, das mit "The Emergent Age" betitelt ist:
"Much as I dislike the idea of ages, I think a good case can be made that science has now moved from an Age of Reductionism to an Age of Emergence, a time when the search for ultimate causes of things shifts from the behavior of parts to the behavior of the collective. (...) Ironically, the very success of reductionism has helped to pave the way for its eclipse. Over time, careful quantitative study of microscopic parts has revealed that at the primitive level at least, collective principles of organization are not just a quaint side show but everything—the true source of physical law, including perhaps the most fundamental laws we know. The precision of our measurements enables us to confidently declare the search for a single ultimate truth to have ended—but at the same time to have failed, since nature is now revealed to be an enormous tower of truths, each descending from its parent, and then transcending that parent, as the scale of measurement increases. Like Columbus or Marco Polo, we set out to explore a new country but instead discovered a new world.
(......) We live not at the end of discovery but at the end of Reductionism, a time in which the false ideology of human mastery of all things through microscopics is being swept away by events and reason. This is not to say that microscopic law is wrong or has no purpose, but only that it is rendered irrelevant in many circumstances by its children and its children's children, the higher organizational laws of the world."
(Laughlin, Robert B. A Different Universe: Reinventing Physics From the Bottom Down. New York: Basic Books, 2005. pp. 208 + 221)
folgsam hat geschrieben:Daneben kenn ich nur supernaturalistische 'Erklärungen' oder reduktionistische Ansätze. Die gefallen mir wiederum nicht.
Der Emergentismus ist eine Form des nichtreduktionistischen Physikalismus:
"[N]onreductive physicalism, as standardly understood, comprises the following four claims:
1. Ontological Physicalism: The spacetime world consists exclusively of bits of matter and their aggregates.
2. Irreducibility of the Mental: Mental properties are not reducible to physical properties.
3. Mind-Body Supervenience: Mental properties supervene on physical properties.
4. Mental Causal Efficacy: Mental properties are causally efficacious: mental events are sometimes causes of other events, both physical and mental.
Nonreductive physicalism, understood as the conjunction of these four theses, has been the most influential position on the relation between the mental and the physical."
(pp. 290-1)
"Der nichtreduktionistische Physikalismus, wie er standardmäßig aufgefasst wird, besteht in den folgenden vier Thesen:
1. Ontologischer Physikalismus: Die Raumzeit-Welt besteht ausschließlich aus Materiestückchen und deren Aggregaten. [+ Kraftfelder]
2. Irreduzibilität des Psychischen: Psychische Eigenschaften lassen sich nicht auf physische Eigenschaften reduzieren.
3. Geist-Körper-Supervenienz: Psychische Eigenschaften supervenieren auf physischen Eigenschaften. [Das heißt, Psychisches ist von Physischem insoweit abhängig, als es keine psychischen Veränderungen ohne entsprechende, damit einhergehende physische Veränderungen geben kann. Mit anderen Worten: Keine psychische Differenz ohne physische Differenz!]
4. Kausale Wirksamkeit des Psychischen: Psychische Eigenschaften sind kausal wirksam: psychische Ereignisse sind manchmal Ursachen anderer Ereignisse, sowohl physischer als auch psychischer.
Der nichtreduktionistische Physikalismus, aufgefasst als die Verbindung dieser vier Thesen, ist die einflussreichste Position hinsichtlich der Beziehung zwischen dem Psychischen und dem Physischen."
[© meine Übers.]
"[T]he most widely accepted form of physicalism today combines ontological physicalism with property dualism: All concrete individual things in this world are physical, but complex physical systems can, and sometimes do, exhibit properties that are not reducible to 'lower-level' physical properties. Among these irreducible properties are, most notably, mental properties, including those investigated in the psychological and cognitive sciences."
(p. 275)
"Die heutzutage am meisten akzeptierte Form des Physikalismus kombiniert den ontologischen Physikalismus mit dem Eigenschaftsdualismus: Alle konkreten individuellen Dinge in dieser Welt sind physisch, aber komplexe physische Systeme können, und manchmal tun sie dies auch, Eigenschaften an den Tag legen, die nicht auf 'niederstufige' physische Eigenschaften reduzierbar sind. Unter diesen irreduziblen Eigenschaften sind vor allem psychische Eigenschaften, einschließlich derjenigen, die in der Psychologie und der Kognitionswissenschaft erforscht werden."
[© meine Übers.]
(Kim, Jaegwon. Philosophy of Mind. 2nd ed. Boulder, CO: Westview, 2006.)
Die folgenden drei Thesen sind für den Emergentismus kennzeichnend:
"The central tenet of emergentism is the following claim:
1. Doctrine of Property Emergence: When aggregates of material particles attain an appropriate level of structural complexity ('relatedness'), genuinely novel properties emerge to characterize these systems."
(p. 292)
"2. Irreducibility of Emergent Properties: Emergent properties are not reducible to their 'basal conditions'—the underlying conditions from which they emerge."
(p. 293)
"3. Doctrine of 'Downward' Causation: Emergent properties have causal powers to influence phenomena at the level from which they have emerged."
(p. 294)
"Der zentrale Lehrsatz des Emergentismus ist die folgende These:
1. Lehre von der Eigenschaftsemergenz: Wenn von materiellen Teilchen gebildete Aggregate [Systeme] eine passende Ebene struktureller Komplexität ('Bezogenheit') erreichen, tauchen ("emergieren") wirklich neuartige Eigenschaften auf, die für diese Systeme kennzeichnend sind.
2. [Die Lehre von der] Irreduzibilität emergenter Eigenschaften: Emergente Eigenschaften sind nicht auf ihre 'Basisbedingungen' reduzierbar—die ihnen zugrunde liegenden Bedingungen, woraus sie hervorgehen.
3. Die Lehre von der 'Abwärts'-Verursachung: Emergente Eigenschaften vermögen Phänomene auf derjenigen Ebene kausal zu beeinflussen, woraus sie hervorgegangen sind."
[© meine Übers.]
(Kim, Jaegwon. Philosophy of Mind. 2nd ed. Boulder, CO: Westview, 2006.)
"[E]mergentism is a form of nonreductive physicalism. Many emergentists thought that biological phenomena were emergent, irreducible to physicochemical properties. Though the point is not undisputed, biological phenomena may well be physically reducible; molecular biology promises to give us a reductive understanding of life in terms of underlying physicochemical processes. If, therefore, we restrict the scope of emergentism to mental properties, emergentism appears to coincide, almost exactly, with nonreductive physicalism. The only point where an exact coincidence may fail concerns the type of reduction involved when the irreducibility claim involved in the two positions is spelled out."
(Kim, Jaegwon. Philosophy of Mind. 2nd ed. Boulder, CO: Westview, 2006. p. 294)
Der Emergentist muss also nicht behaupten, dass reduktionistische Erklärungen in den Naturwissenschaften, die keine psychischen Phänomene betreffen, in keinem Fall erfolgreich sein können. Ihm geht es, ganz genauso wie dem nichtreduktionistischen Physikalisten, vor allem um die "Rettung" der psychischen Phänomene (allerdings nicht der psychischen Substanzen, die es sowohl dem Emerg. als auch dem Physikal. nach nicht gibt) durch Leugnung von deren totaler "Physikalisierbarkeit".
Links:
http://plato.stanford.edu/entries/properties-emergent
http://plato.stanford.edu/entries/physicalism